Vers opgediend


“Vroeger” was het lekker eenvoudig. Je bouwde een site voor één apparaat: je computer.
Het scherm kon groter of kleiner zijn, maar je hield gewoon rekening met het gemiddelde en dat zag het er op grotere schermen ook heel goed uit.
Toen kwamen er de tablets en belangrijker nog: de mobiele telefoons met een internetverbinding.

Naast 'gewoon' op een computerscherm worden websites voor een heel groot deel bekeken op deze smartphones en tablets. Maar een website die voor een computerscherm is ontworpen, kan minder goed overkomen op je mobieltje. Pagina's zijn vaak te breed en lettertypes te klein. Ook het menu zal niet in alle gevallen reageren op een manier die handig is voor op de telefoon. Daarom worden sites tegenwoordig gebouwd voor meerder schermgroottes.

Voor een site zijn er grofweg twee opties mogelijk:

  1. Responsive versie:
    de volledige site is zo gebouwd dat de site mee verandert zodra de schermgrootte verandert
  2. Mobiele versie:
    er is een aparte versie van de site die naar voren komt zodra je de site opent op de mobiele telefoon

GraphicKitchen maakt beide versies, afhankelijk van het project en de wensen u als klant. Ik zal uitleggen wat beiden inhouden.

Responsive versie
Bij de responsive site bouwen we de voorkant in één template. Deze template “schuift” mee met de grootte van het scherm.

Kolommen die op een computer naast elkaar staan, komen in de mobiele versie onder elkaar te staan, het logo kan veranderen van plaats en grootte op de tablet of telefoon en op de telefoon wordt het menu anders (meestal een vlak met de bekende drie streepjes, het hamburger-menu).

Het komt er in feite op neer dat er in dezelfde template wel 3 of 4 versies van de site gemaakt worden. De grootte van het scherm bepaalt welke versie er getoond wordt. Dit gebeurt live: als je je browserscherm groter en kleiner sleept, zie je de site mee veranderen.

Mobiele versie
In plaats van de hele site aan te passen is het ook mogelijk om er een mobiele versie naast te zetten. Zodra iemand een pagina in de site bezoekt wordt er bepaalt wat de grootte van het scherm is. Op dat moment wordt er gekeken of de “gewone” site getoond wordt of de mobiele versie. Deze mobiele versie zit in een aparte folder of op een subdomein (mob.jouwdomeinnaam.nl).

Deze mobiele site is een sterk vereenvoudigde versie van de volledige site met een speciaal menu, het logo en een aparte versie van de teksten. Hiervoor zetten we een aparte database op, een eigen CMS en dus een eigen template. Je kan zelf kiezen welke pagina’s je hier in zet en wat de inhoud is.

Het kan dus voorkomen dat de mobiele versie minder knoppen/pagina’s heeft dan de volledige versie en dat de teksten eenvoudiger en korter zijn, zonder tabellen en plaatje links of rechts.

Het voordeel is dat deze site lichter zal zijn en dus minder data vraagt/sneller laadt.

Voor- en nadelen op een rijtje:

Responsive versie:

Mobiele versie:

De hele site is geoptimaliseerd voor alle schermen (desktop, ipad en smartphone)

De site is alleen aangepast voor desktop
(laptop/computer) en de telefoon

Alles op één plek
De adressen van de pagina’s zijn gelijk (“aanbod_reis1.html”)

Er zijn twee plekken waar de sites draaien
De adressen van de pagina’s kunnen anders zijn
(“aanbod_reis1.html” en “aanbod1.html”  )

Onderhoud gebeurd op één plek

Onderhoud gebeurt (soms) op twee systemen

De voorkeur van Google

Google vindt dit minder “leuk”

Beter geschikt voor de toekomst op langere termijn (grotere telefoons?)

Deze is geschikt voor nu en de nabije toekomst

Content is overal gelijk en daardoor niet altijd optimaal voor de mobiele telefoon qua inhoud en hoeveelheid

Content is specifiek voor de telefoon, geen overbodige teksten en plaatjes. Wat belangrijk is kan vooraan staan

Vraagt meer data om te laden

Is geoptimaliseerd en lichter qua data

Het kost meer tijd om te bouwen

Het kost minder tijd om te bouwen

Alle pagina’s moeten nagelopen worden en geschikt gemaakt om te bekijken op mobiel (tabellen moeten anders, afbeeldingen opnieuw(anders) geplaatst.

De klant kan zelf eenvoudige versies van de pagina’s invoeren.

Mocht u overwegen een nieuwe site te laten bouwen of uw oude site te updaten, dan kan bovenstaande een overweging zijn in uw beslissing. Hoe belangrijk zijn de zoekresultaten? Hoe uitgebreid is de inhoud? Wil ik van mobiele bezoekers hetzelfde als van die achter de computer? Dit soort vragen komen kijken bij de keuze. Uiteraard maken we die beslissing samen. In overleg.

Belangstelling? We maken graag een afspraak. Bel 085-487 1717 of mail info@graphickitchen.nl

Groeten, Hilda en Patrick

 

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.

Ons adres staat onderaan
GraphicKitchen

  085-48 717 17

 info@graphickitchen.nl

 

 

Den Haag
Frambozenstraat 39
2564 XK Den Haag
  Meppel
Heerengracht 26
7941 JJ Meppel