Vers opgediend


Gisteren kopten NOS, Telegraaf en RTLnieuws met de kop: Ton voor bijna hetzelfde logo.
http://nos.nl/artikel/606724-ton-voor-bijna-hetzelfde-logo.html

Het nieuwe logo voor de gemeente Amsterdam. Op het eerste gezicht niet veel verandering.
Het nieuwe logo voor de gemeente Amsterdam. Links de oude, rechts de nieuwe.
Op het eerste gezicht niet veel verandering.

De gemeente Amsterdam heeft dus het logo laten aanpassen. Kosten: € 100.000,=.
Ik zag het gisteren verschijnen op facebook. Mijn eerste reactie: Middagje nadenken, [enter] ketsjengngngng!
Het geeft ook wel te denken: zelfde logo, minimale verandering. Na verder zoeken op internet kwam ik ook niet veel verder dit bericht op NOS, Telegraaf en RTLnieuws. Het enige wat er nog meer bij stond was: Amsterdam denkt dat de 100.000 euro snel worden terugverdiend. Binnen de gemeente worden er volgens de woordvoerder nu nog 250 verschillende soorten enveloppen gebruikt. Dat worden er 25. Daardoor kan de gemeente groter inkopen en een scherpere prijs bedingen. het was gisteren zelf even kort op Pauw en Witteman. Lekker genuanceerd en diepgravend zoals alleen zij dat kunnen (not).

Vandaag kwam ik op internet een genuanceerder beeld tegen. Eerst een bericht op facebook van Vormplatvorm met een link naar een artikel: Een vleugje inhoud met een zweem van sensatiezucht van marketing online. Toegegeven, de berichten va gisteravond waren tendentieus en weinig inhoudelijk, dat had ik ook wel gezien. Zij gaan echter meer in op de journalistieke kant van het verhaal en lijken haast de vormgevers met de grote salarissen te willen verdedigen.

Nog steeds blijft bij mij de vraag staan: ja maar wàt kost er nou precies een ton?
Zowel het originele logo als deze aanpassing komen van het bureaus Edenspiekermann en Thonik.
Het is al jaren een goed logo en dat hoeft ook niet veel anders. Gelukkig. Het leek me echter stug dat alleen zo'n simpele verandering zoveel geld moet kosten en dat is natuurlijk ook zo.

En eindelijk verschijnen er meer genuanceerde antwoorden op het internet. Want het gaat niet zozeer om de verandering in het logo als wel om het gelijktrekken van de gehele huisstijl van de gemeente. Less is more zullen we maar zeggen. Alle verschillende communicatie-uitingen: logo's van gemeenteafdelingen , folders, iconen, illustratiestijlen, fotografie, kleurstellingen, alles is onder de loep genomen en vereenvoudigd.

Ontwerper Edo van Dijk van ontwerpbureau Edenspiekermann zegt dat het logo slechts een klein onderdeel is van de opdracht die zijn bureau voor de gemeente uitvoerde. Van Dijk werkte samen met vijf andere mensen vijf maanden aan het project. Van Dijk: 'We hebben veel meer gedaan dan het logo vereenvoudigen. De gemeente is bovendien heel blij met het logo, dus dat wilden we ook helemaal niet veranderen. Het logo was het minste werk.'

En dat is natuurlijk ook wat je moet bedenken: al die overleggen met waarschijnlijk veel betrokkenen, alles wat er al is onder de loep nemen, saneren en vereenvoudigen.
Een pdf met de presentatie van de aangepaste huisstijl verduidelijkte dat ook nog eens. Je ziet de vereenvoudiging en de eenheid. Juist het feit dat het zo voor de hand liggend lijkt is juist de kracht. En dat past bij het karakter van het logo en ook bij het karakter van de stad.

gemeente_amsterdam_folders

Dat proberen we in ons eigen werk ook vaak te bereiken. Hoe eenvoudiger het lijkt, hoe meer werk er in heeft gezeten. Alles moet uitgebalanceerd zijn, alles lijkt juist, op de goede plek, de juiste rust en ruimte. Patrick is daar ook bedreven in. Als ik een goede opzet heb, weet hij er vaak nog net even die extra rust aan te geven, puntje schuiven hier, ander kleurtje daar, iets opfrissen daar afzwakken. Daar ligt dan ook meteen de kracht van onze samenwerking.

En zo langzamerhand begin ik het beter te begrijpen. Nog steeds is een ton ontzettend veel geld. Ik heb het even terug gerekend naar mijn eigen uurtarief en ik zou er 1538 uur in mogen steken, laat me zeggen 255 dagen. Waarschijnlijk rekenen ze ook íetsjes meer per uur dan dat ik doe. En de kosten voor de uitvoering zitten hier dus ook nog niet in verwerkt. Maar het is dus wel iets meer dan een simpele [enter].

Hilda
Callenbach

Eerder bekend als Hilda Callenbach 😉

 

 


 

 

Reageer


Ons adres staat onderaan
GraphicKitchen

  085-48 717 17

 info@graphickitchen.nl

 

 

Den Haag
Frambozenstraat 39
2564 XK Den Haag
  Meppel
Heerengracht 26
7941 JJ Meppel